5 stappen om pijn liefdevol te dragen

Blog-Saya-5 stappen om pijn liefdevol te dragen

Hoe doe jij dat, liefdevol omgaan met pijn: gekwetst voelen, woede, angst of verdriet? Lees hier 5 concrete stappen hoe zelfliefde je hierbij helpt.


Misschien herken je net als ik, dat je liever weg wilt van pijn. Dat je de neiging hebt om pijn/ongemak weg te willen duwen, te ontkennen of onderdrukken. Of zoals ook veel mensen de neiging hebben om er van alles aan te willen doen om zich weer ‘goed te voelen’. Dat kan dan best hard werken zijn en het gaat ook gepaard met weerstand.

En met
weerstand hou je het juist in stand.

Ik reik je graag 5 concrete stappen aan, hoe zelfliefde je helpt om dit makkelijker te dragen.


Pijn heeft een functie

De functie van pijn is jou ontwaken, ofwel wakker schudden. Het betekent dat je uitgenodigd wordt om verder te groeien als mens.
Het betekent dat je van iets ouds naar iets nieuws beweegt. Goed nieuws dus eigenlijk!

En wanneer je er
vanuit liefde, zachtheid en met een vriendelijke blik voor jezelf doorheen beweegt, kan het je zelfs transformeren en je vrijer en lichter laten voelen.

Kijk eens naar een rups, die transformeert tot vlinder. Wanneer dit proces geforceerd of versneld zou worden, zal de rups niet kunnen ontpoppen en dus ook geen vlinder worden.

Wat heeft dit met zelfliefde te maken?


Omgaan met pijn en ongemak vraagt als eerste stap om jezelf lief te hebben in dit proces en wat er in je leeft de liefdevolle aandacht te geven die het nodig heeft.

Pijn wil gevoeld worden.
We moeten voelen om te genezen. Dus wanneer we ons ervan bewust zijn dat we getriggerd zijn in een bepaalde situatie, bevinden we ons op een magische plek voor groei!


Maar HOE doe ik dat?

Tussen wat jou triggert in een bepaalde situatie en jouw reactie erop zit een ruimte. In die ruimte ligt je kracht om je antwoord te kiezen. In je reactie ontstaat groei, daar ligt je vrijheid om ermee om te gaan op een manier die je zelfliefde verhoogt..

Ik geef je hier graag 5 concrete stappen, hoe je hier liefdevol ruimte aan kunt geven!

  1. Stel iemand zegt iets kwetsend tegen je, dan kan het zijn dat je woede, angst of verdriet ervaart. Je voelt je verkrampen, er komt onrust in je lichaam los en er komt een onprettige energie vrij die je snel kwijt wilt.
  2. Pauzeer dan onmiddellijk, loop even weg als dat kan en haal diep adem en sluit eventueel je ogen. Maak contact met je innerlijke kind en benoem het gevoel/de emotie die je ervaart.
  3. Nodig de emotie helemaal uit, blijf er met je vriendelijke aandacht bij en neem heel bewust waar wat er in je lichaam gebeurt. Doe dat zonder oordeel en zonder er een verhaal van te maken. Voel het gevoel in je lijf en observeer het met mildheid. Op een gegeven moment zul je ervaren dat de energie vanzelf afneemt in je lichaam.
  4. Voel wat je innerlijk kind van je nodig heeft. Je kunt je innerlijke kind geruststellen, vertellen dat het nu veilig is bij jou.
  5. Neem de actie die nu nodig is. Dit kan zijn dat je een grens moet stellen, zeggen wat je echt wilt of als het nodig is ruimte te nemen voor jezelf en de situatie tijdelijk te verlaten.
“De sleutel tot zelfliefde: je hebt alleen toestemming nodig van jezelf”

Dagelijks ritueel voor zelfliefde


In het (gratis) dankbaarheidsdagboek wat ik heb geschreven, boost je jouw zelfliefde met de kracht van dankbaarheid. Download je dankbaarheidsdagboek 
en ervaar zelf wat dit dagelijkse ritueel voor jouw zelfliefde doet.

Gratis dankbaarheidsdagboek

In mijn volgende E-book ‘De weg naar zelfliefde – 7 principes voor meer bewustzijn en liefde in je leven’  die ik (as we speak) aan het schrijven ben, ga ik nog dieper in op wat zelfliefde concreet betekent en hoe je dit in je leven kunt omarmen.
Ook geef ik meer concrete tools waarmee je dieper leert luisteren naar je échte behoeften en verlangens.

Heb je vragen of wil je iets met me delen? Voel je vrij om me te mailen/appen.

Geniet van je dag!

Liefs,
Saya